Waar op te letten bij de aanschaf van uw Auto(bianchi) ...

Onlangs ontvingen wij een vraag van een clublid: 'Waarop moet ik letten bij de aanschaf van een Autobianchi A112'. Wij trachten hieronder een antwoord te geven aan de hand van een eerder, binnen het voormalige A112 Clubblad, nummer 1, jaargang 5, gepubliceerd bericht welke geschreven werd door clublid Tom de With.

Dit verhaal is daarentegen ook op de andere Autobianchi's van toepassing. Wij laten het antwoord over aan Tom de With:

Ik wil het deze keer hebben over een probleem wat zich bij vele A112-jes voordoet: Roest. Het fenomeen roest is voor haast elke rijder van een wat oudere Italiaanse auto een begrip. Je ziet langzaam bepaalde carrosseriedelen van je vierwieler verdwijnen. Roest wordt meestal veroorzaakt door het vochtig blijven van niet optimaal beschermd plaatwerk. Aan het oppervlak van het plaatwerk wordt dit nogal eens veroorzaakt door niet bijgewerkte krassen of beschadigingen in de lak. Het grootste gedeelte van de roest-ellende speelt zich echter af in de wielkasten, dit is een plaats waar modder door de wielen opgeslingerd wordt waardoor een steeds groter ophoping van vuil ontstaat.

Het vuil wat zich voornamelijk in de hoeken en randen ophoopt trekt vocht aan zodat het plaatwerk constant vochtig blijft. Als de auto nu niet beschermd is door tectyl of iets dergelijks heeft het vocht de vrije loop om het plaatwerk aan te tasten. Menig A112-rijder kent de problemen bij de koplampen en veerpoten voor. Waar de meeste vaak niet naar kijken zijn bijvoorbeeld de wielkasten achter onder de bekleding. Als je je A112 lief hebt kun ie echter veel ellende voorkomen (als je nog op tijd bent). We beginnen met het grondig wassen van de auto, begin echter met het uitspatten van de wielkasten. Zet de tuinslang op een harde straal en spuit vanaf de onderkant het hele voorscherm aan de binnenkant schoon, blij, net zolang spuiten totdat er geen modder meer uitkomt. Hetzelfde geldt voor de achterschermen, daarna ook de bodem goed afspuiten. Als de onderzijde goed schoon is, dan de bovenkant wassen. Wanneer de auto opgedroogd is kan de inspectie beginnen De krassen of roest aan de lak zijn snel te traceren. Het is echter ook zeer nuttig met een lamp in de wielkasten te kijken De roest die zich hier gevormd heeft kan het beste met een staalborstel verwijdert worden, waarna deze vlekken met tectyl (ML) bespoten moet worden nog een keer herhalen. Als de ML goed opgedroogd is een beschermende zwarte coating (undercoating) aanbrengen. Het voortschrijden van de roest aan de onderkant van de wagen wordt hiermee efficiënt tegen gegaan.

Zijn er in het plaatwerk gaten ontstaan dan zullen deze eigenlijk dicht gelast moeten worden (glasvezel matjes kunnen geen dragend plaatwerk vervangen). Een plaats waar de meeste A112 rijders nooit kijken zijn de steunpunten van de achterschokdempers in de wielkasten. Klap hiervoor de achterbank plat en verwijder de binnenbekleding / beplating onder de achterzijruiten. Nu worden de moeren van de schokdempers zichtbaar. Rond de bevestigingspunten hiervan wil zich ook nogal eens roest vormen. Een preventieve behandeling met ML is ook hier geen overbodige luxe. Wat voor de achterdempers geldt is voor in de motorruimte vaak nog erger aanwezig. 

Open hiervoor de motorkap en inspecteer de ophangpunten van de schokdempers en het platwerk hier ruim omheen. Dit is bij de meeste A112-jes één van de ergste plekken. Deze plekken moeten erg serieus genomen worden, laat daarom twijfelachtige plekken bekijken door een deskundig iemand. Als je schokdemper doorzakt bij 100km/h kunnen er rare dingen gebeuren. Wat ook geen kwaad kan is de koplampen verwijderen (eerst de sierring demonteren) en de ruimte achter de koplampen ruim met m.l. bespuiten. Roest aan de buitenkant van de auto is meestal goed te behandelen (als de auto nog niet in vergaande staat van ontbinding verkeerd). Schuur alle roest weg totdat er alleen blank metaal overblijft. Voor kleine roestplekjes zijn er handige stiftjes in de handel. Als er zich in het plaatwerk hobbeltjes bevinden deze eerst plamuren. De plamuur na drogen beetje gladschuren, eventueel nog een keer plamuren en daarna een goede primer (grondverf) voor metaal aanbrengen, na droging een tweede laag aanbrengen. Deze primer na droging schuren met waterproof schuurpapier (fijn).
Als de primer helemaal glad is en het metaal is niet zichtbaar dan kan de kleurlak aangebracht worden, kleine plekjes gaan het makkelijkst met een kwastje, grotere plekken uiteraard met een spuitbus. Spuitbussen zijn meestal zo verkrijgbaar bij een goede automaterialen- of schilderswinkel.

Als het voorgaande netjes is uitgevoerd ziet je auto er weer als nieuw uit. Wat ook enige aandacht vraagt zij n de afvoerbuisjes voor het vocht in het voorraamrubber. De buisjes die in de onderste hoeken van het raamrubber zitten gaan nogal eens dicht zitten, zodoende blijft er dan constant vocht in het rubber zitten wat weer het metaal aantast. Als er zich nog geen roest heeft gevormd op deze plaatsen is de makkelijkste manier om dit te voorkomen in de toekomst, het raamrubber rondom af te kitten (aan carrosserie kant en aan de ruit kant) met raamkit, er kan dan geen vocht meer binnenkomen, een nadeel is echter dat bij eventuele schade de voorruit wat lastiger te verwijderen is. Ik hoop dat ik met voorgaande genoeg informatie heb kunnen geven om de roestbestrijding ter hand te nemen, zodat we ook in de toekomst verzekerd zijn van mooie A112-jes.

Terug naar de Techniek-pagina